En måned med ebog

Digitale bøger er ingen nyhed. De har været hos os i årevis, men et forholdsvis nyt fænomen for mig. Oplagt med et tilbageblik.

Der er noget grundlæggende befriende over at have en dims, som jeg kun bruger til een ting, som den så er rigtig god til.

Som en fiks detalje ligger den og lokker med nyeste bogcover på skærmen, også når den er slukket (e-ink kan bruger kun strøm når den skifterskærmbillede)

Papirbøger virker så kluntede at danse med nu, mens Kobo’en vejer de samme 174 gram uanset hvor mange bøger man har lagt ind på den. Og men vi er ved det er den i  øvrigt født med hukommelse nok til 1.000 – 2.000 bøger (4 GB). Er det ikke nok kan hukommelsen udvides til voldsomme 32 GB, som burde imødekomme selv den største litteraturjunkie på selv den længste ødegårdsferie. Den kører snildt en måneds tid på en opladning, potentielt længere, afhænger helt af hvor meget man læser, om man bruger lys og Wifi.

E-readers er i sandhed “fattigmands-tablets på den allerbedste måde” – og nu er jeg så omsider med på vognen. Og her bliver jeg, tror jeg. Jeg er fanget på den der uimponerede og selvfølgelig måde, hvor man glemmer alt om mediet og tiden og nattesøvn. Det lufter af noget langtidsholdbart – at at det et sådan her jeg kommer til at læse langt de fleste bøger fra nu af. Visuelt lækre (koge-) bøger og den slags kan ikke konkurrere med det ferske e-reader-format – men jeg har svært ved at se mig selv købe mange romaner på papir i fremtiden.

Leave a comment

Filed under Uncategorized

Leave a Reply

