Anmeldelse: Kobo Aura – læsekarma

Kobo

Nutiden telefoner og tablets har fantastiske skærme til fotos og den slags, men er grundlæggende uegnede til læse på i længere tid af gangen. Der er her egentlige ebogslæsere med deres magiske “e-ink” stadig har en berettigelse. Teksten står knivskarpt, hvad enten man er badet i sollys eller læser i et mørkt soveværelse

Jeg lærte det på den den hårde måde, da jeg begyndte at læse en bog på min telefon. Det skulle have været et smugkig, men jeg blev fanget og det gik overraskende godt mens læseriet stod på. Men jeg vågnede med en følelse af tømmermænd og blødende øjne dagen derpå. Igen og igen. Indtil jeg tog mig sammen og anskaffede mig en apparat som er lavet til formålet. Og hvilken lettelse.

Der er bestemt meget sandhed i, at fremtiden er papirhvid. Og Amazons Paperwhite var også med i et meget tæt opløb, da jeg omsider måtte overgive mig til den digitale fremtid med læseri på en e-reader. Valget faldt imidlertid på en Kobo Aura, som har mange lighedspunkter med Amazons vidunder.

Herligt apparat
Aura’en er er let og tyndt og har en nopret bagside, som er behagelig at holde i hånden. Ved første øjekast virker den ville, men den er utrolig rart at læse på, og efter kort tid glemte jeg alt om dimsen, og konsumerede bare tekst derudad.  Det indbyggede lys fremmer den generelle “papirfornemmelsen”, og gør det muligt at læse i dunkel og skiftende belysning eller total mørke (hej S-tog; goddag soveværelse). Den fysiske udformning er gennemført simpel med en tænd/sluk-knap, og en anden knap til lys. Skærmen flugter med rammen omkring, helt som man kunne forvente og som vi er vent til fra telefoner og tablets – men det er altså noget unikt for ebogslæsere anno 2014 (på tilsvarende produkter fra AmazonBarnes & Nobles m.fl er rammen forhøjet fra selve skærmen). Som en fiks detalje reguleres lyset ved at køre to fingre op eller ned over skærmen. Tricket er at holde belysningen tilpas dunkelt, så man kan læse uden at blive bestrålet.

20131223_2117443 mio. titler
Der et legende og nærmest foruroligende let at få nye titler ind på apparatet fra Kobos egen butik. Her ligger tre millioner titler og venter. Kobo ved hvem du er og husker dit Visa-kort, så når man afslutter 2’eren i en triologi, ligger 3’eren få klik væk, og leveres på sekunder. Farligt fristende.

Til gengæld er der (endnu) ingen dansk litteratur i Kobos butik. Vejen til dansk litteratur går via forlagenes og boghandlernes hjemmesider, og involverer oftest et kabel, som vækker minder om gamle dage med iPods. Til gengæld forstår Kobo fra fødselen det “epub”-format, som alle danske udgivelser kommer på. Altså ingen behov for at konvertere til andre formater.

Konkurrenterne
ddd

 

Konklusion
Der er noget befriende over at have en dims, som jeg kun bruger til een ting, som den så er rigtig god til.Der er ingen Twitter-updates, arbejdsmails eller andet. Bare en simpel læse-plade der bliver ved og ved.

Kobo Aura – præsentation.
Tekniske specifikationer.

http://www.youtube.com/watch?v=HeBvn-T5j8U

Leave a comment

Filed under anmeldelse

Leave a Reply

